Wizytówki - czy w dobie internetu nadal są popularne?

Tradycyjne wizytówki papierowe były niegdyś głównym nośnikiem informacji o partnerach w biznesie. Stałym elementem spotkań z kontrahentami bądź Klientami była wymiana wizytówkami, na których znajdowały się przede wszystkim dane kontaktowe, ale także drobna reklama usług. Czasy jednak mocno się zmieniły, a prym wiodą zdecydowanie cyfrowe formy kontaktu. Czy drukowane wizytówki mają jeszcze rację bytu?

Najważniejsze cechy wizytówek papierowych

Śmiało można powiedzieć, iż papierowa wizytówka wręczona rozmówcy buduje pozytywny wizerunek firmy w jego oczach. W przeciwieństwie do informacji kontaktowych przesyłanych drogą elektroniczną lub przez SMS, które są raczej pozbawione emocji, wręczenie wizytówki zawsze jest poprzedzone kontaktem osobistym oraz rozmową. Takie budowanie relacji zwieńczone wręczeniem wizytówki z pewnością na dłużej zapadnie w pamięć niż kilka e-maili wysłanych przez obcą osobę, które być może zawieruszą się w SPAMIE. Poza tym wizytówka to nadal najbardziej efektywne narzędzie w marketingu bezpośrednim. Mając je zawsze przy sobie, możemy zrobić z nich użytek nawet w najmniej oczekiwanym momencie. W końcu na potencjalnych kontrahentów możemy natrafić w każdej chwili. Wręczenie wizytówki nie wymaga uzyskania od naszego rozmówcy danych kontaktowych, jak to jest w przypadku kontaktu mailowego czy telefonicznego. To my wykazujemy się inicjatywą i zachęcamy go do kontaktu, gdy zechce z nami współpracować.

Główne zasady projektowania wizytówek:

Drukowanie wizytówek papierowych ma określony cel – utrwalić pozytywny wizerunek firmy, jak i ich przedstawicieli w oczach potencjalnego Klienta lub kontrahenta, a następnie skłonić go do ponownego kontaktu oraz nawiązania współpracy lub zakupienia w naszej firmie produktów czy usług. Z tego względu papierowe wizytówki powinny spełniać pewne parametry. Projekt wizytówki przede wszystkim powinien być czytelny i jasny w odbiorze. Osoba, która otrzymuje wizytówkę, powinna od razu widzieć na niej najważniejsze informacje – nazwę firmy oraz dane kontaktowe. Wtedy rośnie szansa, iż w niedalekiej przyszłości zrobi z niej użytek.

Spójna kolorystyka

Jedną z ważnych cech wpływających na wygląd i odbiór naszych wizytówek, jest ich kolorystyka. Najważniejsza jest ogólna spójność kolorów – zbyt kolorowa wizytówka może być mało czytelna, z kolei brak kolorów wyda się nieatrakcyjny naszym rozmówcom. Jeżeli na wizytówce umieszczamy logo firmy, dobrze, aby było wydrukowane w oryginalnych kolorach – to stworzy dobre skojarzenia, a obraz utrwali się w umyśle odbiorcy.

Czytelne czcionki

Standardowe wizytówki papierowe mają niewielki format, a co za tym idzie, nie dają nam zbyt wiele miejsca na zadruk. Musimy więc zadbać o to, by przekazane treści były dobrze czytelne. W grę wchodzi zarówno wielkość, jak i rodzaj czcionki. Na wizytówce nie sprawdzą się czcionki ozdobne czy pogrubione, gdyż na tak małym formacie mogą być trudne do rozczytania. Poza tym unikajmy zawierania na wizytówce zbyt dużo tekstu – postawmy na krótki, lecz jasny przekaz oraz najważniejsze dane firmy.

Wymiary wizytówki

Standardowa wizytówka posiada kształt prostokąta oraz wymiary 90 x 50 mm. Oczywiście możemy wykonać indywidualny projekt, niemniej jednak lepiej jest trzymać się standardowych wymiarów , ze względów praktycznych. O wiele łatwiej bowiem znaleźć na rynku oprawkę czy wizytownik na klasyczne wizytówki, bez problemu zmieszczą się też w portfelu, zarówno naszym, jak i osób, którym je wręczamy.

To "coś", co wyróżni naszą wizytówkę

Chociaż wizytówka to przede wszystkim sposób na wymianę danych kontaktowych, nie zapominajmy, że jest też częścią reklamy. Im ciekawszy i nieco zaskakujący projekt wizytówki, tym większe prawdopodobieństwo, że potencjalny Klient wybierze właśnie nas. W zależności od tego, jaki rodzaj działalności prowadzimy, możemy wybrać akcent, który to podkreśli. Może to być nawet coś zabawnego – coś co wyróżni nas na tle klasycznych wizytówek. Na przykład prowadząc działalność związaną z branżą IT, możemy zdecydować się na wizytówki w kształcie laptopa. Z kolei firma zajmująca się transportem, załadunkiem czy spedycją może wybrać prostą, ale niezwykle efektowną interaktywną wizytówkę w formie mini kartoniku do składania, obrazując w ten sposób główny profil działalności.

Papierowe wizytówki nadal są ważne!

Przedstawione powyżej fakty ponad wszelką wątpliwość pokazują, że pomimo ogólnej cyfryzacji naszego świata i przeniesienia mnóstwa usług do Internetu, papierowe wizytówki nadal są istotnym elementem prowadzenia biznesu i pozyskiwania Klientów.