Rodzaje i wymiary wizytówek

Rodzaje i wymiary wizytówek

Nieodłącznym elementem prowadzenia własnej firmy czy zajmowania stanowiska w przedsiębiorstwie jest wręczanie wizytówek. Dobrze zaprojektowana, czytelna wizytówka to wyraz profesjonalizmu oraz wiarygodności, a także skuteczna reklama na całym świecie. I chociaż w projektowaniu liczy się inwencja twórcza, to jednak wizytówki powinny mieć określone wymiary i zawierać tylko niezbędne informacje.

Krótko o długiej historii wizytówki

Podręczne wizytówki pojawiły się już w XV wieku i jak wiele innych wynalazków, prawdopodobnie powstały w Chinach. To tam urzędnik musiał posiadać własne wizytówki z imieniem, nazwiskiem oraz zajmowanym stanowiskiem. Do Europy wizytówki przywiózł Marco Polo, znany żeglarz. Pierwsze wizytówki były pisane ręcznie na jedwabiu lub papierze ryżowym, a drukowane pojawiły się pod koniec wieku XVIII.

Co kraj to obyczaj, czyli o wymiarach wizytówek

Chociaż wizytówki na całym świecie wyglądają podobnie, w zależności od kraju mogą nieco różnić się wymiarami. Australijscy, nowozelandzcy, duńscy, norwescy, szwedzcy czy indyjscy pracownicy posiadają kartoniki o wymiarach 90x55 mm, a ci z Niemiec, Hiszpanii, Francji, Włoch, Wielkiej Brytanii, z krajów Beneluksu, ze Szwajcarii, Portugalii czy Turcji o wymiarach 85x55 mm. To rozmiar najbardziej zbliżony do kształtów karty kredytowej. Takie wizytówki są także popularne w Polsce. Jednak najbardziej powszechny rozmiar wizytówek to 90x50 mm. Takie wizytówki drukuje się nie tylko w naszym kraju, ale także w Czechach, Rosji, na Węgrzech, na Słowacji, w Bułgarii, w krajach Ameryki Południowej, w Izraelu, w krajach nadbałtyckich czy w Południowej Korei albo na Sri Lance. 89 mm na 51 mm mają wizytówki w krajach Ameryki Północnej.

Standard czy awangarda?

Chociaż wydawać by się mogło, że niestandardowy kształt i wymiar wizytówki może zaskoczyć potencjalnego kontrahenta i zwrócić jego uwagę na nasze usługi czy proponowane produkty, nie zawsze eksperymenty wychodzą na dobre. Drukarnia taniej i szybciej wydrukuje wizytówkę o standardowym kształcie, taką, która nie wymaga skomplikowanych projektów. W przypadku, kiedy rocznie potrzebujemy kilkaset wizytówek, ich cena może mieć znaczenie dla firmowego budżetu. Oczywiście, jeśli bardzo sobie życzymy mieć wizytówkę oryginalną, nowoczesny druk pozwala na stworzenie naprawdę ciekawych produktów. Jednak na świecie standaryzowane są nawet portfele, w których producenci zostawiają miejsce na schowanie kart kredytowych. Kiedy wizytówka ma kształt zbliżony do karty płatniczej, łatwiej jest ją schować. W portfelu nie zgubi się i nie zniszczy, będzie pod ręką, kiedy klient uzna, że warto się z nami skontaktować. Czasami warto więc uznać, że wygoda i praktyka wyznaczają standardy, a nie nasze osobiste ambicje i chęć wyróżnienia się.

Elegancka wizytówka jest minimalistyczna

Na wygląd wizytówki nie wpływa jednak tylko jej wielkość. To także rodzaj wybranego papieru, kolor i czcionka druku, informacje na niej zawarte. Wizytówki oficjalne powinny być eleganckie i proste. Można na nich umieścić logo firmy czy jakiś charakterystyczny motyw, ale z ozdobnikami takimi trzeba jednak uważać, zwłaszcza jeśli projekt przygotowywany jest z myślą o pracownikach instytucji bankowej, urzędu, firmy medycznej, a nie o kreatywnych stanowiskach w agencjach marketingowych. Na wizytówce zamieszczamy więc podstawowe informacje: imię i nazwisko, stanowisko, numer telefonu lub inne dane niezbędne do kontaktu.

Gotowe wizytówki wręcza się pod koniec spotkania z kontrahentem lub na samym początku rozmowy, jeśli nie zostaliśmy sobie przedstawieni. Można też wymienić się nimi podczas rozmowy, kiedy jej temat zahaczy o wymianę numerów telefonów. Nie można jej jednak wręczać w czasie posiłku. Jeśli sami zostaniemy obdarowani wizytówką, nie chowajmy jej beztrosko do kieszeni. Najlepiej spojrzeć na nią z uwagą i schować do wizytownika lub portfela.

Zamówienie wizytówek online - nasz sklep!

Wydawać by się mogło, że wszystkie konwenanse dotyczące wizytówek są dosyć skomplikowane. Na szczęście to tylko pozory, a i same wizytówki można zamówić i otrzymać bez wychodzenia z domu. Prosty formularz, intuicyjna obsługa, szybka realizacja wybranego projektu, wysokiej jakości druk oraz dostawa pod wskazany adres to gwarancja, że wizytówki będą zawsze pod ręką i w każdej sytuacji pozwolą na wywieranie pozytywnego wizerunku na klientach.